In het schadeherstelbedrijf komt de bestuurder van een Skoda binnen met de volgende schade: de voorbumper is kapot en op het display in het dashboard staat dat de afstandsregeling (ACC) niet beschikbaar is.
Je helpt eerst de bestuurder aan de balie. Hier sta je hem te woord, vervolgens ga je de kentekenreader gebruiken om een dossier in DW Pro aan te maken.
De bestuurder geeft aan dat hij casco verzekerd is, dit vul je bij het dossier aan. Hierna gaat de auto naar de werkplaats en neem je de schade met de Auda-mobile op.
Met de module Audatex stel je de calculatie op.
- Je vervangt de voorbumper. Deze wordt ongeprimerd door de fabrikant geleverd, hierdoor neem je een SV2 op.
- Je gaat de storing zoeken over de melding in het display van de afstandsregeling (ACC). De storing meldt dat de ACC niet beschikbaar is. Je neemt hiervoor 15AE in de calculatie op.
- Je neemt een Risico in Audatex door middel van bewerkingscode R. Het bedrag hiervan is €584.31.
- Omdat er alleen een losse bumper wordt gespoten, neem je Y8 op.
De voorlopige calculatie bedraagt € 1.932,43
Leer werken met DW pro basis en Leer calculeren met Audatex en laat je certificeren
Voor de foutmelding is een Eerste Autoschadetechnicus ingepland. Samen bespreken jullie het plan van aanpak. Eerst moet het systeem worden uitgelezen. Deze technicus begint met jullie eigen systeemtester. De uitkomst is: geen communicatie mogelijk. Dit geeft niet genoeg aanknopingspunten om de fout te lokaliseren. Via de Smart Remote leest de helpdesk van AutoNiveau het voertuig uit met de originele uitleesapparatuur ODIS.
ODIS wandelt het testplan door. Vervolgens stuurt de helpdesk ons de draadschema's en geeft het aan waar we moeten meten. Ook ontvangen we het uitleesrapport van de helpdesk.
Leer werken met Smart remote en Datanetwerken
Het uitleesrapport voeg je toe aan het dossier in DW Pro. De eerste autoschadetechnicus ziet nu waar de plusdraad, mindraad en communicatiedraad zitten. Daarmee kan hij gericht zoeken en een V1 V4-meting uitvoeren. Hij lokaliseert een draadbreuk in de communicatiedraad van de radar. Je helpt hem doordat je in de OEM-voorschriften opzoekt hoe hij deze mag repareren. Deze informatie koppel je aan het dossier en maak je beschikbaar voor de werkplaats. De werkplaats kan deze lezen en dit wordt gelogd, dit heb je geleerd in de training DW Pro gevorderd.
Bekijk Training DW Pro gevorderd
In de OEM-informatie zoek je ook de voorschriften op voor het vervangen van de bumper. Je ziet dat de radar opnieuw gekalibreerd moet worden met apparatuur die de fabrikant voorschrijft. De apparatuur is in jouw werkplaats niet beschikbaar, de Brainbee hebben jullie wel. Tijdens de training Werken met ADAS heeft jullie autoschadetechnicus geleerd hoe je kalibreert met verschillende apparatuur. Het rapport koppel je weer terug aan de schademanager. Deze schademanager koppelt dit weer aan het dossier zodat dat zichtbaar wordt in de werkplaatsapp. Tijdens de eindcontrole kan de medewerker zien dat dit uitgevoerd is.
Bekijk Training Werken met ADAS
De bestuurder heeft de Skoda weer opgehaald. Voor de verzekeraar maak je de eindcalculatie:
- Bumper is vernieuwd inclusief SV2 spuiten
- Kalibratie radar
- Voertuig 2 keer uitgelezen
- Storing zoeken en draad hersteld
- Werk derden toegepast (pass tru)
- Proefrit gemaakt
- Energiekostenvergoeding
De eindcalculatie van het schadebedrag is € 2.222,59
Voor het rendement van de werkplaats wil je sturen (met een realistisch werktempo) op 10%. In deze calculatie hebben we alle werkzaamheden opgevoerd: niets méér, maar ook niets minder. Met zo’n verbetering van je calculaties worden ook de arbeidstijden haalbaar. Als de eerste autoschadetechnicus in dit voorbeeld bovendien de juiste trainingen heeft gevolgd kan hij bijvoorbeeld een storing sneller lokaliseren. Door de training DW Pro weet de schade-manager op de juiste manier de informatie te bundelen en het digitaal dossier compleet te maken.
Meer omzet per dossier, hogere efficiency en klanttevredenheid zijn het resultaat van onze adviesdienst Schadeherstel op Orde.