Werken aan rijhulpsystemen

3 trainingen voor het werken aan rijhulpsystemen

Op deze pagina zie je welke kennis je als autoschadetechnicus nodig hebt om de rijhulpsystemen weer goed te laten functioneren na schadeherstel of ruitvervanging. Je traint in onze werkplaatsen met de nieuwste testapparatuur en aan de modernste voertuigen. Meer weten? Lees snel verder!

100% vertrouwen op rijhulpsystemen

Bestuurders moeten voor 100% kunnen vertrouwen op de rijhulpsystemen. Radars, adaptieve koplampen, regensensoren, lichtsensoren en (infrarood)camera's moeten juist kunnen functioneren na schadeherstel of ruitvervanging. Daarvoor moet je de componenten van veiligheidssystemen kunnen herkennen, weten hoe ze werken en hoe je veilig aan deze systemen kunt werken.

Zo ga je te werk

De ADAS-systemen 'kijken' met de bestuurder mee en kunnen ingrijpen wanneer dat nodig is. Hierbij is het van belang dat de camera & radar precies de rijlijn van het voertuig volgen. Dit is met zekerheid te bepalen door het voertuig eerst uit te lijnen. Hierna is het van belang om de ADAS-sensoren op de juiste manieren te kalibreren zodat alle veiligheidssystemen naar behoren werken. ​

Deze modules heb je nodig

Veiligheidssystemen

In deze e-learning leer je de componenten van veiligheidssystemen herkennen, hoe ze werken, en hoe je veilig aan deze systemen kunt werken. Voor het theorie-examen kom je naar Innovam.

Uitlijnen Wielgeometrie (Carr)

Leer alles over wielgeometrie en de effecten op het rijgedrag van de auto. Geef daardoor een beter reparatieadvies, voor een nauwkeurigere schadecalculatie en veilig herstel. Leer ook een uitlijning controleren voordat je rijhulpsystemen kalibreert.

Werken met ADAS

Je leert ADAS stapsgewijs kalibreren en je de juiste diagnose stellen als de ADAS niet goed werkt. Oefen op 3 systemen: BrainBee, Hella Gutmann en Bosch. Werk met moderne voertuigen met daarin alle systemen. Na afloop ontvang je een certificaat.

Hier ga je aan de slag