Werken aan Aftersales

Haal het maximale uit uw onderneming

Heeft u soms het gevoel dat er meer zit in uw bedrijf, maar kunt u lastig de vinger op de zere plek leggen? Denkt u dat het efficiënter kan of anders moet, maar geen idee waar te beginnen? Het programma Werken aan Aftersales zoomt in op alle processen in de werkplaats, kijkt kritisch naar de communicatie op de werkvloer, maakt prestaties inzichtelijk en coacht leidinggevenden in het beter grip krijgen op hun aftersalesresultaten. Deelnemers aan de pilot gaven unaniem aan dat Werken aan Aftersales hen veel gebracht heeft, variërend van een beter rendement, een hogere medewerkerstevredenheid tot meer efficiëntie en snelheid in de werkplaats. Haal ook het maximale uit uw onderneming met Werken aan Aftersales.

Met Werken aan Aftersales gaat u echt de diepte in bij uw werkplaatsprocessen. Een analyse van de werkplaats en het in kaart brengen van alle processen vragen een behoorlijke tijdsinvestering, maar dit levert u ook veel op. Een betere werkrelatie in het team en efficiëntere werkprocessen geven meer werkplezier, leiden tot een beter afdelingsresultaat en zorgen voor een hogere klantentevredenheid.

Het programma

Het programma Werken aan Aftersales is opgebouwd uit drie fases:
1. Een analyse van de werkplaats, middels interviews, observaties en data-analyse. Daarmee wordt het verbeterpotentieel in kaart gebracht.
2. Het (her)inrichten van werkprocessen om prestaties te verbeteren.
3. Het coachen van leidinggevenden om een verandering door te voeren en deze te borgen in het bedrijf. Zo ontstaat een lange termijn verbetering.
De resultaten van zes deelnemers die het programma inmiddels afgerond hebben zijn veelbelovend. Reden te meer om dit programma onder de aandacht te gaan brengen van ondernemers. Het programma Werken aan Aftersales is een coproductie van BOVAG, Innovam en OOMT en moet als zodanig voor het voetlicht worden gebracht.

Voor wie is Werken aan Aftersales bedoeld?

  • U heeft een dealer- of onafhankelijk autobedrijf met meer dan 8 medewerkers werkzaam in de aftersales.
  • U wilt meer grip op uw aftersalesprocessen krijgen en bent bereid hierin een tijdsinvestering van ongeveer 40 uur verspreid over 12 maanden te doen. 
  • U staat open voor verbetering en verandering.

De componenten van Werken aan Aftersales

Om betrokken bedrijven optimaal te kunnen ondersteunen in de drie bovengenoemde fasen bestaat het programma uit verschillende componenten, ieder gekoppeld aan een specifieke fase in het verbeteringsproces. Al deze fasen samen zorgen voor een gezonde werkplaats: een gezond werkplaatsresultaat door medewerkers die fit zijn om hun functie uit te voeren, beter samenwerken, meer werkplezier hebben en daardoor beter in staat zijn een goede klantbeleving neer te zetten. 

Pulse

Pulse ondersteunt de performance cylcus binnen de organisatie. Ga en blijf in gesprek met je medewerkers over hun werkgeluk, ontwikkeling en prestaties. Zo zorg je niet alleen dat medewerkers het naar hun zin hebben, maar help je ze ook zich te blijven ontwikkelen binnen je organistatie. 

Aftersales op Orde

Aftersales op Orde helpt je met een andere, frisse blik naar je mobiliteitsbedrijf te kijken. Op zich lijkt er niets aan de hand: de planning is vol, er is voldoende onderdelenomzet en je team is volop bezig. Toch knaagt er iets. De omzet is wel goed, maar kunnen wij er meer aan overhouden? Werken we wel efficiënt? Waar laten we nog wat liggen?

Praktisch Leidinggeven

Tijdens de training Praktisch leidinggeven ontwikkel je een overtuigende, eigen stijl van leidinggeven. Je leert bijvoorbeeld hoe je aansluit bij de verwachtingen en behoeften van je medewerkers, en hoe je een prettige werksfeer creëert waarin goede resultaten worden behaald. Omdat hier geen blauwdruk voor is, gaan we tijdens de training Praktisch leidinggeven uit van je eigen persoonlijkheid, en die van de werknemers in je team.

WESP

Wil je de prestaties van je werkplaats beter begrijpen? Beter interpreteren en daardoor een hoger rendement uit je werkplaats halen? Koppel WESP, de speciaal ontwikkelde werkplaats-software van Innovam aan je systeem en je ziet wekelijks in één oogopslag waar mogelijkheden liggen voor verbetering. Moeilijk? Nee, want Innovam ondersteunt je bij de realisatie.

Initiatiefnemers Werken aan Aftersales

Het programma Werken aan Aftersales is een initiatief van BOVAG, Innovam en OOMT. In 2020/2021 vond een pilot Werken aan Aftersales plaats onder 18 bij BOVAG aangesloten dealerbedrijven. Deze is bekostigd door BOVAG, Innovam en OOMT. Gezien de vele positieve reacties van de pilotgroep is besloten dit programma onder de aandacht van ondernemers van dealerbedrijven en grote onafhankelijke autobedrijven te brengen. De uitvoering van het programma ligt bij opleider Innovam. BOVAG en OOMT ondersteunen dit programma en bevelen het van harte aan bij de doelgroep. De ervaring heeft  geleerd dat dit een investering in uw aftersales is die zich op alle fronten; afdelingsresultaat, medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid terugbetaald.