
Diagnose Uitlaatgasnabehandeling
Leer hoe een uitlaatgasnabehandelingsysteem is opgebouwd en waarom systemen als EGR en AdBlue worden toegepast. We gaan ook uitgebreid in op de werking van de sensoren en actuatoren in het systeem.
Euro 6 is de meest recente emissienorm voor personenauto's en lichte bedrijfswagens in Europa. De norm werd ingevoerd in september 2014 en is van toepassing op alle nieuwe voertuigen die in de EU verkocht worden. Euro 6 heeft als doel de uitstoot van schadelijke stoffen verder te verminderen en de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden te verbeteren.
Euro 6 gebruikt een combinatie van EGR (Exhaust Gas Recirculation) en SCR (Selective Catalytic Reduction) om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen.
EGR
EGR is een technologie waarbij een deel van de uitlaatgassen teruggevoerd wordt naar de motor om de verbrandingstemperatuur te verlagen en daarmee de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen. Door het toevoegen van uitlaatgassen aan de inlaatlucht wordt er minder zuurstof beschikbaar voor de verbranding, wat de temperatuur verlaagt en de NOx-uitstoot vermindert. EGR wordt al langer gebruikt bij dieselmotoren, maar bij Euro 6 is de technologie verder verfijnd om nog efficiënter te zijn.
SCR
Het meest toegepast is de SCR-katalysator, goed herkenbaar aan de AdBlue tank. AdBlue is een waterachtige oplossing die wordt gebruikt om tot 85 procent van de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) om te vormen tot water en stikstof. Het product bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en erg zuiver ureum (32,5 procent). Voor het gebruik van Adblue zijn geen aanpassingen aan de motor noodzakelijk. De enige (forse) investering is de SCR-katalysator, inclusief alle mechanische en elektronische componenten.
Hoewel het gebruik van Adblue bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit en gezondheid, kunnen er verschillende problemen optreden met het Adblue-systeem in dieselvoertuigen.
Het is belangrijk om regelmatig diagnose aan het Adblue-systeem uit te voeren. Als het Adblue-systeem niet goed werkt, kan de uitstoot van schadelijke stoffen toenemen, wat leidt tot milieuvervuiling en gezondheidsrisico's. Een goed werkend systeem is dus noodzakelijk. Diagnose kan helpen om eventuele problemen tijdig op te sporen en op te lossen voordat ze leiden tot dure reparaties of schade aan andere componenten van het voertuig.
Goede diagnose aan het Adblue-systeem wordt uitgevoerd door een gekwalificeerde monteur met behulp van diagnoseapparatuur en speciale software. Alleen dan kan de werking van het systeem worden gecontroleerd en kunnen problemen worden opgespoord en opgelost.
Leer hoe een uitlaatgasnabehandelingsysteem is opgebouwd en waarom systemen als EGR en AdBlue worden toegepast. We gaan ook uitgebreid in op de werking van de sensoren en actuatoren in het systeem.