
Naam Kimberley van Staden
Functie Serviceadviseur
Bedrijf Van Mossel Breda
“Ik heb meer overzicht over mijn taken en meer grip op mijn werk”
Waarom heb je voor de opleiding Operationeel Management gekozen?
“Ik werk relatief kort in de mobiliteitsbranche. Toen ik hier net begon, heb ik bij Innovam de opleidingen Techniek Voor Niet-Technici en Commerciële Service Adviseur gedaan. Dat is goed bevallen. Ik wil mijzelf blijven ontwikkelen in mijn werk. Het contact met klanten gaat mij makkelijk af, maar ik wil ook alles weten over cijfers, communicatie en het aansturen van mensen. Zo ben ik uitgekomen bij de opleiding Operationeel Management.”
Wat vind je van de opleiding?
“Een fulltime baan en een gezin combineren met een deeltijdopleiding is best pittig. Het was lang geleden dat ik echt in de schoolbanken had gezeten. Maar ik was super gemotiveerd en ik zat in een leuke groep met andere gemotiveerde mensen. Iedereen ging er helemaal voor. De trainers zijn enthousiast. Het is geen algemene managementopleiding. De modules zijn helemaal op de automotive branche gericht. Dat merk je aan alles. Tijdens de lessen is er veel ruimte voor vragen. Ik heb ook veel geleerd van de vragen en ervaringen van mijn medestudenten.”
Hoe pas je in de praktijk toe wat je hebt geleerd?
“Ik heb nieuwe inzichten gekregen om mijn werk beter te doen. Zo heb ik geleerd hoe ik meer structuur in mijn werkdag kan aanbrengen. Ik heb nu meer kennis van cijfers, kengetallen en kosten. Ook weet ik hoe ik in de praktijk een SWOT-analyse kan toepassen. En ik communiceer beter en duidelijker met mijn collega’s. Door de opleiding heb ik meer overzicht over mijn taken en meer grip op mijn werk.”
Welke lessen en ervaringen zijn je het meest bijgebleven?
“De rollenspellen met acteurs. Daar heb ik veel aan gehad. Als je het zelf doet en als klasgenoten het doen. Van het vak presentaties geven heb ik ook veel geleerd. En ik heb veel gehad aan de financiële module. Ik ben niet dagelijks met financiële zaken bezig, maar ik heb wel veel nieuwe inzichten gekregen. Ik kan basisanalyses, ROI-berekeningen en break-even berekeningen maken en ik weet wat er achter kengetallen zit. In het begin had ik daar moeite mee, maar nu snap ik het.”
Wat zijn jouw plannen voor de toekomst? Wil je nieuwe opleidingen doen?
“Ik heb de opleiding net afgerond, dus op dit moment even niet. Het waren negen intensieve maanden. Ik wil nu eerst in de praktijk gaan brengen wat ik heb geleerd. Van mijn werkgever krijg ik ook regelmatig trainingen aangeboden. In de toekomst wil ik graag doorstromen naar een leidinggevende functie. Dat lijkt mij heel erg leuk. Ik sta altijd open om nieuwe dingen te leren. In je werk moet je altijd in beweging blijven, want stilstand is achteruitgang. Je bent nooit klaar met leren.”
Wat vind je van de trainers?
“De opleiding bestaat uit drie modules. Elke module wordt door een andere trainer gegeven. Je merkt dat de trainers allemaal uit de praktijk komen. Ze weten hoe de processen in een autobedrijf werken. De trainers geven allemaal op hun eigen manier les, maar ze doen het allemaal op een leuke en goede manier. Ze betrekken iedereen bij de lessen, stellen veel vragen aan de groep en ze nemen alle tijd voor je. Ik vond het helemaal top.”
Als serviceadviseur ben je de schakel tussen de klant en de werkplaats. Wat vind je het leukste aan jouw werk?
“Mijn werk is heel divers. Het ene moment maak ik een offerte voor een klant. Het volgende moment ben ik bezig met een lease-aanvraag. Dan gaat de telefoon en tussendoor komen collega’s langs voor overleg. Ik vind het leuk om complexe dingen uit te zoeken en om oplossingen voor problemen te bedenken. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk. De dagen en weken vliegen voorbij.”
“Ik communiceer beter en duidelijker met collega’s”