Alles over de Proeve van Bekwaamheid (PvB)

De praktijkexamens voor BBL- en BOL-leerlingen

De Proeven van Bekwaamheid zijn de praktijkexamens die BBL- en BOL-leerlingen afleggen. De Proeven zijn onderdeel van het MBO-diploma dat leerlingen kunnen behalen. Waaruit het diploma nog meer bestaat, lees je op deze pagina. Ook vind je de belangrijkste informatie over de Proeven van Bekwaamheid, belangrijk voor leermeesters die BBL-leerlingen begeleiden tijdens hun leerperiode.

Wat is de Proeve van Bekwaamheid

De Proeven van Bekwaamheid zijn de praktijkexamens die BBL- en BOL-leerlingen afleggen. Een leerling moet een aantal kerntaken beheersen. Voor elke kerntaak is er een Proeve. In elke Proeve voert de leerling 2 praktijkopdrachten uit.

Voorbeeld: een leerling Autotechnicus doet 3 Proeven: Afleveringsklaar maken, Onderhoud en Reparatie.

Veel scholen laten de Proeven afnemen door IBKI, en sommige scholen doen het zelf. Elk examen wordt afgenomen volgens het reglement van Stem: de stichting waarin de examens voor de Mobiliteitsbranche worden vastgesteld. Voor de meest complete informatie kijk je op de site van stichtingSTEM.

Waaruit bestaat het BBL-diploma?

De BBL-leerling leert op school en in het leerbedrijf: de Beroepspraktijkvorming (BPV). Het diploma wordt opgebouwd uit meerdere examens en een beoordeling:

  • Een Proeve van Bekwaamheid per kerntaak
  • Examen Vaktheorie
  • AVO-vakken (zoals Nederlands, Rekenen, Burgerschap)
  • De beoordeling van de BPV, door de leermeester

    De ROC’s geven de handleiding voor het beoordelen van de BPV aan de leermeesters.

Hoe verloopt een Proeve van Bekwaamheid

Een proeve bij IBKI begint met een introductiegesprek. De leerling krijgt 2 opdrachten om uit te voeren. Elke opdracht verloopt in 3 fasen: voorbereiden, uitvoeren, afronden. Tot slot is er een eindgesprek, de leerling krijgt de uitslag direct. Een Proeve duurt meestal 120 tot 200 minuten. Meestal doen leerlingen per dag 1 Proeve.

Wat moet mijn leerling voorbereiden voor de Proeve?
Alle mogelijke opdrachten die de leerling kan krijgen kun je inzien in de Lijst van mogelijke opdrachten. Je weet natuurlijk van tevoren niet welke 2 opdrachten je gaat uitvoeren. Dat hoor je tijdens de introductie. Daarom is het belangrijk dat de leerling alle of zoveel mogelijk opdrachten in het leerbedrijf heeft geleerd.

Tip: bekijk de lijst met mogelijke opdrachten al vroeg in het schooljaar, laat het niet liggen tot het eind. Dan kan je leerling alle opdrachten in het leerbedrijf leren.

Je kunt de Lijst met je leerling doornemen. Bepaal per opdracht:

  • Of hij dit al eens gedaan
  • Of hij dat werk beheerst: zelfstandig kan.

Mijn leerling is nog niet klaar voor de Proeve, wat nu?

Beheerst je leerling het werk? Dan kan hij de opdrachten voor het examen nog een keer komen oefenen onder begeleiding van onze trainers. Je kiest dan samen met je leerling welke opdrachten hij oefent. Op 1 dag kan de leerling 4 opdrachten oefenen.

Beheert je leerling het werk nog niet, of heb je hem de opdracht nog niet kunnen laten doen? Dan kun je een RPT-dag reserveren. We leren hem het werk goed begrijpen.

Wil je weten welke RPT-dag je leerling nodig heeft om bepaald werk te leren? Dan geven we je graag persoonlijk advies. Bel onze trainingsadviseurs op 030-6087816 of maak een belafspraak.