Waarom investeren in medewerkers loont

Medewerkers zijn de "most valuable asset" van een bedrijf. Maar waarom eigenlijk?

Goed personeel is goud waard. Maar waarom eigenlijk? En belangrijker nog, als we goed personeel hebben hoe kunnen we dit personeel optimaal inzetten en hun waarde verder verhogen?

Waarom investeren in medewerkers loont

“Mensen zijn de grootste waarde van je organisatie”(1). Een welbekende uitspraak in de marketing en HR-wereld. En de feiten liegen er niet om: het loont om te investeren in werknemers. Zo is het mogelijk om de productiviteit, prestatie en loyaliteit van medewerkers te verbeteren. Ook kan het de kans op verzuim verminderen. Het is hierbij van belang om meer inzicht te creëren zodat zowel leidinggevenden als medewerkers weten waar ze aan toe zijn. Wat weten we over het investeren in werknemers? En hoe creëren we meer inzicht?

Betrokkenheid van medewerkers

Betrokkenheid gaat over “de mentale en emotionele verbinding die werknemers voelen ten aanzien van hun werk”(2). Onderzoek heeft aangetoond dat betrokken werknemers productiever, enthousiaster en tevredener zijn(3). Daarnaast zorgen zij voor een veiligere werkomgeving(4). In plaats van dat zij bezig zijn met het controleren of leidinggevende in de buurt zijn, kunnen zij zich beter focussen op hun taak. Hierdoor gebeuren er minder ongelukken.

Betrokken medewerkers zorgen voor groei(5). Ze geven meer aandacht aan klanten en spelen vaak een belangrijke rol bij een positieve werksfeer. Ook komen ze in vergelijking tot hun collega’s met meer innovatieve ideeën(6) en verlaten ze minder snel het bedrijf.

Wat zijn competenties?

Naast het verbeteren van de betrokkenheid is ook het inzichtelijk maken van competenties belangrijk bij het creëren van inzicht. Competenties zijn “kenmerken of vaardigheden die je hebt geleerd”(7). Het zijn dingen die je kunt. Denk aan stressbestendigheid, samenwerken, feedback geven of werken met techniek. Wanneer je competenties goed aansluiten bij wat er van je wordt gevraagd op het werk is het makkelijker om goed te kunnen functioneren.

Competenties kunnen worden onderverdeeld in verschillende onderwerpen. Zo zijn er sociale competenties, competenties rondom leidinggeven, werkstijl, het denken & commerciële competenties. Lees hier meer over welke competenties bij welke verzameling passen.

Van kennis naar inzicht

Met behulp van Pulse, de HR-software voor functioneringsgesprekken, wordt het makkelijker om inzicht te creëren in het functioneren van medewerkers. Na het beantwoorden van een aantal vragen wordt een overzicht gemaakt van hoe de medewerker ervoor staat wat betreft kernwaarden van de functie en organisatie. Zo kan tijdens het gesprek concreet worden gesproken over acties die betrokkenheid stimuleren of hoe overeengekomen competenties beter kunnen worden ingezet. In zo samen naar een beter resultaat te komen.

Alles over Pulse

Lees alles over Pulse

Download de gratis Pulse-brochure

Download de brochure hier