Procesverbetering in het autobedrijf: Praktische tips voor meer inzicht in aftersales-prestaties

Procesverbetering is een goed middel om meer uit je werkplaats te halen zonder dat er meer personeel nodig is. Maar als je een aantal zaken hebt doorgevoerd wil natuurlijk ook weten of het heeft gewerkt. Daarom geven we je een aantal tips om meer inzicht in je aftersales prestaties te krijgen en zo het effect van je inspanningen zichtbaar te maken.

Procesverbetering is een goed middel om meer uit je werkplaats te halen zonder dat er meer personeel nodig is. Maar als je een aantal zaken hebt doorgevoerd wil natuurlijk ook weten of het heeft gewerkt. Daarom geven we je een aantal tips om meer inzicht in je aftersales prestaties te krijgen en zo het effect van je inspanningen zichtbaar te maken.

Tips voor beter inzicht in aftersales-prestaties:

  • Maak afspraken tussen receptie, magazijn, en werkplaats over hoe er samengewerkt moet worden. Meet of er aan die afspraken wordt gehouden en bespreek dat periodiek. Laat de betrokken medewerkers zelf oplossingen verzinnen om het beter te doen.
  • Maak gebruik van een tool zoals WESP om inzicht te krijgen in de prestaties van je werkplaats en kijk naar hoe andere bedrijven presteren.
  • Communiceer de doelstellingen van de werkplaats naar alle betrokken medewerkers, geeft je medewerkers dagelijks of wekelijks inzicht in hoe de prestatie van de werkplaats is geweest. Zowel qua uren en omzet, alsook over hoe er is gewerkt.

Inzicht in prestaties geeft je niet alleen een duidelijk beeld van de huidige situatie, het helpt je ook pijnpunten bloot te leggen om zo op de juiste plaatsen in het proces in te grijpen. Daarnaast kan het delen van resultaten gebruikt worden om betrokken medewerkers te motiveren om beter samen te werken en het proces te blijven verbeteren.