In de stoel..... Thijs Bochane

In onze serie "In de stoel"spreken wij leidinggevenden in de autobranche over de toekomst en hun samenwerking met Innovam.

De historie van Bochane gaat terug tot 1984 toen Piet Bochane het bedrijf van de familie Hoogendoorn kocht. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een bedrijf met 12 vestigingen in centraal Nederland en dealer van de merken Renault, Dacia en Nissan. Naast deze dealerschappen bestaat de groep uit een universeel schadebedrijf, een universeel onderhoudsbedrijf, bandenhotels,  een leasemaatschappij en een autoverhuurbedrijf. Voor bedrijfswagens van Renault en Nissan zijn er aparte business centers opgezet. Bochane zorgt er met deze diensten voor dat haar klanten zorgeloos van A naar B kunnen reizen.

Aangekomen op het hoofdkantoor van Bochane stap ik de ontvangstruimte binnen waar een deel van de rijke historie van het merk Renault tentoongesteld is. Zo staat er o.a. een 5 Alpine, een Avantime en een bijzonder fraaie 4 bestel in Renault kleuren, direct duidelijk herkenbaar als servicewagen. Maar voordat ik in de 5 Alpine kan kruipen komt Thijs mij al tegemoet.

Thijs Bochane deed een opleiding Automotive Management aan de IVA Business school, behaalde zijn Bachelor of Business Administration in Michigan, studeerde Bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen en nam – nadat zijn vader 25 jaar lang leiding had gegeven aan het bedrijf - in 2009 “het stokje” van hem over. Als Algemeen Directeur ziet hij het als zijn rol om iedereen binnen het bedrijf zoveel mogelijk te faciliteren en daarmee ook maximaal te kunnen presteren.

“Vanwaar het serieuze gezicht” vraag ik hem. Ook Bochane heeft te kampen met sterk achterblijvende nieuwverkopen van het merk Renault – normaal gesproken de nummer twee in Nederland – en dat heeft impact op zijn bedrijf en vraagt om de zeilen bij te zetten. Ik volg hem naar zijn kantoor waar we het gesprek vervolgen. “Het is best wrang als je eerder – in het kader van focus - besloten hebt alleen de Renault Alliance te vertegenwoordigen, we nu geconfronteerd worden met de keerzijde van deze focus. We zijn  sterk afhankelijk van hoe het merk presteert”. Bochane was eerder ook dealer van de merken Fiat, Alfa, Lancia, Jeep, Hyundai, Mazda en Iveco.

Ik overhandig Thijs de stoel en geef daarbij dat we hem graag ondersteunen bij deze uitdaging. Hij als regisseur, wij als producent. Met een lach neemt hij de stoel in ontvangst “Ik heb hier al wel wat over voorbij zien komen”. Hij gaat zitten en zegt “zo, aan deze stoel gaat het niet liggen”.

“We zijn wendbaar en kunnen snel reageren op klantvragen. Daarnaast kunnen we snel knopen doorhakken, zijn maximaal klantgericht en de continuïteit van onze dienstverlening is geborgd”.  Thijs geeft hiermee al antwoord op de eerste vraag die ik wilde stellen “Wat typeert Bochane en waarin onderscheiden jullie je t.o.v. andere bedrijven?”. Hij vult nog aan “We zijn groot als het gaat om onze mogelijkheden en klein door onze lokale en fijnmazige aanwezigheid en persoonlijke aandacht voor de klant”. 

"Ja zeker! Jullie leveren toegevoegde waarde als je als klant kwetsbaar en open durft te zijn en met open vizier het gesprek met Innovam aangaat."

Thijs Bochane, algemeen directeur Bochane Groep, op de vraag of hij een samenwerking met Innovam zou aanbevelen.

Richard Vermeent: “Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten? Wat zou je hen het liefst vertellen?”

Thijs Bochane: Dat we een bedrijf zijn dat de directe omgeving een beetje beter en leuker kan maken. Door persoonlijke aandacht, servicegerichtheid maar ook bijvoorbeeld door veel samen te werken met lokale ondernemers.

RV: “Wat was in de laatste 5 jaar zakelijk jouw grootste uitdaging? En waar heb je jezelf hierbij in de weg gestaan?”

TB: Dat is voor mij de periode waarin we zijn terug gegaan in het aantal merken en tegelijkertijd wilden verbreden in onze dienstverlening. Krimpen en groeien tegelijkertijd. Dat was bepaald geen sinecure. Ik heb mezelf in dit proces niet zozeer in de weg gestaan, maar ervoer wel dat ik een aantal kwaliteiten verder moest ontwikkelen. Leren loslaten was hier één van. Loslaten van betrokken en goede medewerkers maar ook ruimte geven aan teamleden om eigenaarschap te nemen. Dus ze niet alleen verantwoordelijk te maken, maar ze ook de bijbehorende bevoegdheden geven.

RV: “Wat is je grootste succes en of prestatie in de laatste 5 jaar?”

TB: Ik ben erg trots op de samenwerking met Martijn Boekhorst, van ABS Schadeherstel Boekhorst. Sinds 2017 hebben wij onze een samenwerking geïntensiveerd en de krachten gebundeld op het gebied van schadeherstel. Een mooie uitbreiding van onze dienstverlening waarin we de afgelopen jaren ook een mooie groei hebben laten zien.

RV: “In hoeverre voelde hier jezelf de regisseur van?”

TB: Gevoelsmatig hebben we dit 100% samen gedaan. Het script hebben we samen geschreven,  de uitvoering is uiteraard een teamprestatie. 

RV: “Wat verwacht de klant anno 2019 volgens jou?“

TB: Lage en voorspelbare kosten, transparante structuur en uiteraard een service die de verwachtingen overtreft. We moeten ons verplaatsen in de klant. Wat vindt hij/zij belangrijk met betrekking tot mobiliteit. Kwaliteit moet gewoon goed zijn, da’s ‘n hygiënevoorwaarde.

RV: “Wat heeft voor de toekomst jouw grootste aandacht?”

TB: Allereerst de continuïteit van ons bedrijf. Mee blijven bewegen met de veranderende behoeften van onze klanten en het creëren van een duurzaam businessmodel. We willen een uitdagende en plezierige werkgever zijn en blijven voor onze medewerkers, de mobiliteitsbehoeften van onze klanten blijven invullen en tot slot de bestaande infrastructuur aanpassen op de nieuwe werkelijkheid.

RV: “Wat maakt dat je wilt samenwerken met Innovam?” en “Wat ervaar je als goed en wat kan beter in de samenwerking?”

TB: Jullie zijn dé branchespecialist. Bieden juiste en actuele dienstverlening aan, gecombineerd met de kennis van de sector. Wat ik als goed ervaar is de professionaliteit en het goed inspelen op actuele en soms latente behoefte en daar een passend productportfolio voor hebben. Wat ik als minder ervaar is dat ik veel vaker geïnformeerd zou willen worden over jullie totale productenportfolio.

RV: “Zou je andere bedrijven aanbevelen om samen te werken met Innovam, en wat zou je dan zeggen?”

TB: Ja zeker!. Jullie leveren toegevoegde waarde als je als klant kwetsbaar en open durft te zijn en met open vizier het gesprek met Innovam aangaat.

Met dit mooie compliment sluiten we ons gesprek af, de foto ‘schieten’ we bij de auto die Thijs zelf (roadtrip met broer Maarten) in Frankrijk heeft opgehaald. Een leuk en open gesprek met een man die trots is op zijn bedrijf en zoals hij zelf zegt “heeft leren zwemmen in het diepe”.

Innovam Performance Support is het bedrijfsonderdeel van Innovam op het gebied van HR, (After)sales en marketing. Wij zijn er om bedrijven in de mobiliteitsbranche verder te helpen op strategisch en tactisch gebied op alle performance vraagstukken binnen het bedrijf.  “In de stoel” is onderdeel van een campagne over regie, rendement verbeteren en nieuwe successen. Een selecte groep klanten ontvangt een regisseursstoel en een filmposter met daarop onze boodschap. Dat is een mooie gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan over regie pakken, uitdagingen en succes.

Bekijk alle interviews

In de stoel...