Data-driven recruitment

Objectief selecteren met People Analytics

Met Data Driven Recruitment selecteert niet de mens de juiste kandidaat, maar een algoritme. Men spreekt dan over HR- of People Analytics.

Wat is Data Driven Recruitment?

Alles wat met analytics en data te maken heeft is hot, ook binnen recruitment. De vele seminars en events die rondom recruitment georganiseerd worden gaan veel over nieuwe technologieën en de kracht van data. Maar wat is een datagedreven recruitment aanpak nu eigenlijk?

Bij de werving van kandidaten kun je data gebruiken om te achterhalen waar jouw kandidaten vandaan komen en kun je bijvoorbeeld het proces dat een kandidaat doorloopt analyseren (candidate experience). De eerste stappen in een data driven aanpak zet je al snel door data uit Google Analytics met gegevens uit je recruitmentsysteem en social media te combineren. Je kunt vervolgens veel gerichter sourcen en adverteren.

Hoe weet je nu zeker dat jouw kandidaat ook echt op een functie binnen een organisatie past? Dat is veel lastiger om te meten. Bij veel organisaties gebeurt dit nog op ‘gevoel’ en een subjectief CV of LinkedIn profiel. Het gevolg is dat organisaties minder succesvol zijn omdat mensen niet op de juiste plek zitten, wat weer leidt tot verloop en ziekteverzuim. Wist je dat de kosten voor een bad hire gemiddeld € 43.000,- bedragen!

De toekomst van recruitment

Als recruitment of HR medewerker/manager ben je altijd bezig met het zoeken, aantrekken en werven van de beste kandidaten tegen de laagst mogelijke kosten in een zo kort mogelijke tijd. Dat is waar het bottom-line om gaat. In de altijd veranderende arbeidsmarkt valt dat niet mee. De “war for talent” is inmiddels in een groot aantal sectoren sterk voelbaar.

De noodzaak om te veranderen dringt steeds meer door binnen de muren van de HR-afdeling. De huidige werkwijze van stapels cv’s scannen in 10 seconden of juist uren sourcen naar de juiste kandidaten om vervolgens kandidaten te selecteren op onderbuikgevoel werkt niet meer. Recruitment vraagt om een andere, vernieuwende aanpak die sneller, objectiever en een grotere toegevoegde waarde voor de organisatie heeft. Een meer data driven aanpak biedt kansen om als organisatie een verbeterslag in het recruitmentproces te maken.

Volgens Deloitte (2017) gelooft 75% van de bedrijven dat het belangrijk is om people analytics te gebruiken, maar slechts 8% vindt hun organisatie sterk op dit vlak. Dit gat tussen wat bedrijven willen en wat bedrijven doen als het gaat om people analytics voor recruitment, biedt een enorme kans voor HR-verantwoordelijken om hier je voordeel mee te doen.

Meer weten over hoe VIEW  kan helpen bij het opstellen van een Data Driven Recruitment. Neem contact met ons op.

Meer informatie over VIEW