De medewerker als passant

Hoe benader jij je personeel?

De term employee journey komt de laatste tijd veel voor. Daarmee wordt deze reis die een medewerker binnen een bedrijf doorloopt vaak bedoeld. Daarin adviseren we (ja wij ook) aandacht te besteden aan alle afzonderlijke processen die een medewerker doorloopt, om zo de medewerker ambassadeur te maken voor onze organisatie. Maar wat als de medewerker nu eens als passant zouden beschouwen?

De term employee journey komt de laatste tijd veel voor. Daarmee wordt deze reis die een medewerker binnen een bedrijf doorloopt vaak bedoeld. Het is goed dat bedrijven daar aandacht aan besteden, dat ze bezig zijn met de reis. Daarin adviseren we (ja wij ook) aandacht te besteden aan alle afzonderlijke processen die een medewerker doorloopt. Dus besteden we aandacht aan het neerzetten van ons bedrijf, een goed sollicitatieproces, duidelijke arbeidsvoorwaarden, ontwikkelmogelijkheden…u begrijpt wat ik bedoel. Ik vraag me wel eens af of we dat wel doen vanuit het juiste perspectief. U vast wel, maar iedereen?

Het perspectief is volgens mij vaak vanuit de organisatie en dat is wel logisch. Vragen die we proberen te beantwoorden zijn:

  • Hoe haal ik de beste mensen naar mijn bedrijf?
  • Hoe haal ik het meeste uit mijn medewerker?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerker tevreden en betrokken is?

Dit alles met als doel om van medewerkers ambassadeurs voor jouw organisatie te maken. Allemaal wel logisch maar wel heel erg vanuit ons belang gedacht. Wat als we medewerkers als gasten zouden beschouwen, als passanten? Ze komen en gaan, en in de tussentijd proberen we ze een geweldige ervaring te bieden. Sterker nog…de ultieme medewerkers ervaring, het is een nuance verschil, maar wel een voorname. De medewerker die binnenkomt en na enige tijd weer vertrekt. Het is eigenlijk heel logisch om die medewerker te benaderen als gast. Ik zag ooit een klantreis van IKEA (gemakkelijk te vinden op Google). Daar zie je precies wanneer klanten een geluksgevoel ervaren en wanneer ze balen. Bij IKEA balen de klanten van de lange rij, daarom is er na die rij een ijsje en een hot dog te koop voor 50 cent. Zo loopt iedereen met een blij gevoel de IKEA uit. Slim gedaan en een voorbeeld wat u wellicht wel kent. Ik zag zoiets echter nog niet voor medewerkers.

Al in 2017 schreef M. Brouwer een artikel over de employee experience. Zij haalt daar onder andere aan dat het niet gaat om een jaarlijkse meting waarin we betrokkenheid meten, maar dat we veel meer op zoek moeten gaan een continue proces. Dus geen eenmalig adrenaline shot (lees jaarlijkse meting) waarmee we betrokkenheid meten, maar het faciliteren van een continue dialoog waarmee we data kunnen generen op basis waarvan we kunnen bepalen wat voor medewerkers de momenten van de waarheid zijn. Welke fasen leveren voor de medewerker en de organisatie de meeste waarde op (moments of truth) . Zo ontwerpen we geen proces waarin de stappen elkaar netjes opvolgen, maar een cyclus waarin de momenten van de waarheid steeds verbeterd kunnen worden.

De ultieme medewerkers ervaring is immers voor elk individu anders. Het is daarom belangrijk om met je medewerkers in gesprek te gaan en te blijven. Zo kun je per medewerker achterhalen wat zijn of haar ultieme medewerkersbeleving is. Eindresultaat is een tevreden medewerker die optimaal bijdraagt aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Medewerkersgeluk en resultaten hangen direct met elkaar samen net als medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid.

In een branche waarbinnen de strijd om talent is losgebarsten (link vorige artikel) kan het zinvol zijn om de zaak eens vanuit een ander perspectief te benaderen. Het zal u niet verbazen dat we met deze inzichten onze dienstverlening hier helemaal op hebben ingericht en u graag ondersteunen op dit gebied. Meer weten? Wij helpen u graag verder!