STARTBOOSTER: VOOR EEN VONKENDE START
Ben je een bedrijf gestart of neem je binnenkort het bedrijf over van je ouders of je werkgever? Dan is de opleiding Startbooster écht iets voor jou. Waarschijnlijk heb je al veel ervaring in het vak, maar nog niet de je rol als bedrijfseigenaar en leidinggevende. Met Startbooster helpen we je met de basisvaardigheden voor het succesvol runnen van jouw bedrijf.
WAT LEER IK?
Je leert wat de prestatie-indicatoren zijn van een bedrijf, hoe je deze interpreteert en acties onderneemt om bij te sturen. Ook leer je hoe je medewerkers daarbij (pro)actief kunt aansturen en coachen. Je krijg inzicht in de uitdagingen binnen het totale bedrijf, leert hierover te communiceren en zo bijvoorbeeld de samenwerking tussen afdelingen te optimaliseren. Met Startbooster werk je aan alle vaardigheden die je nodig hebt om een betrokken, scherpe en actieve ondernemer te zijn.
OMSCHRIJVING TRAINING
De opleiding bestaat uit 23 sessies van 16.00 tot 21.00 (inclusief diner). Je krijg les van trainers van Innovam en specialisten van Alfa Accountants, Bovemij en BOVAG. Daarnaast werk je ook met trainingsacteurs in rollenspellen. Je eigen werksituatie staat steeds centraal. Tussen de modules werk je aan lees- en studeeropdrachten.
Startbooster begint met een persoonlijke intake. Je maakt kennis met de trainer, verkent je leerdoelen en maakt een talentmeting.
Het programma bestaat vervolgens uit 6 modules: Mijn bedrijf en ik, Financieel management, De bedrijfsovername en financiering, People management, Commercieel management en Het businessplan (eindexamen).
In deze eerste stap leg je de basis voor het businessplan en je persoonlijke ontwikkelpunten waar je in de opleiding verder aan werkt. Je gebruikt hierbij uitkomst van de talentmeting uit de intake. Je werkt allereerst aan inzicht: in de huidige situatie binnen het bedrijf en in je eigen ontwikkelpunten. Je stelt vast waar je naartoe wilt met je bedrijf en wat jou als persoon drijft. Je ontwikkelt een missie en visie. En je stelt vast wat jouw rol is in het bedrijf en binnen het team.
In deze stap leer je alles over de financiën van een mobiliteitsbedrijf. Je werkt met de gegevens van je eigen bedrijf. Daardoor krijg je inzicht in de financiële kengetallen en prestaties. Zodoende bepaal je wat jouw potentiële aandachtsgebieden zijn. Je leert een financieel onderbouwd verbeterplan opstellen. En je leert de financiële prestaties van jouw bedrijf vergelijken met die van andere bedrijven, hoe je vervolgens een actieplan opstelt. Aan het eind van deze stap weet je aan welke knoppen je moet draaien om het financiële resultaat van je bedrijf te verbeteren. Je sluit deze stap af met een theorietoets.
- De bedrijfsovername en financiering (optioneel)
Deze module is een belangrijke stap op zich. Als je een bedrijf overneemt maak je een keuze voor een rechtsvorm en de juridische structuur. En de waarde van het bedrijf moet bepaald worden. Bovendien moet de overname veelal gefinancierd worden. De overname specialisten van Alfa Consultants verzorgen deze module, zodat je goed voorbereid bent. Als je het bedrijf al hebt overgenomen dan ben je niet verplicht om deel te nemen aan dit onderdeel. Het mag natuurlijk wel!
In deze stap leer je alles over HRM en leidinggeven. De experts van de juridische afdeling van BOVAG vertellen je over jouw rechten en plichten als werkgever. Je leert over de beoordelingscyclus, samenwerking binnen het bedrijf, coaching en motivatie van medewerkers en het leidinggeven aan een bedrijf.
Deelname aan de module planmatig werken en time management (17) is optioneel. In deze module leer je jouw eigen werkzaamheden beter te managen. Dit helpt jou om doelgericht aan het bedrijf te werken en niet te verdrinken in de waan van de dag.
Zonder klanten ben je nergens. Tijdens deze stap leer je waar een goed marketingplan aan moet voldoen. Zo leer je hoe je inspeelt op klantbehoeften. Dit geeft richting aan de organisatie en maakt inzichtelijk welke middelen er nodig zijn om dat te bereiken. Je leert over omgevingsanalyse, SWOT-analyse, klanttevredenheid en kwaliteit. Dit is een belangrijk onderdeel van jouw businessplan.
Alle voorgaande stappen komen samen in jouw businessplan. In deze stap sluiten we de opleiding af, en start jouw leven als ondernemer. Het businessplan geeft jou richting, door de door jou opgestelde missie en visie en de financiële onderbouwing. Dit businessplan wordt door onze experts ook beoordeeld, zodat je weet of het plan realistisch is en waar je eventueel kunt aanscherpen.
Wil je alle informatie over het programma printen of nog eens nalezen?
Download dan de folder.
HET EINDEXAMEN
Je sluit de opleiding af met een eindexamen dat IBKI afneemt. En je presenteert jouw businessplan en je presentatie en de inhoud van het plan wordt beoordeeld.
GOED OM TE WETEN
Startbooster bestaat uit meer dan alleen de trainingssessies:
- Buddyteam: Tijdens de opleiding werk je met een buddy. Zo kun periodiek sparren en ervaringen delen. Na 3 modules wissel je van buddy.
- Diner: Diner is inbegrepen bij de opleiding. Dit draagt bij aan de sfeer en zorgt voor een sterk groepsgevoel.
- Digitale portfolio: Dé verzamelplaats voor al je verslagen, huiswerk en alle rapportage die je gaat gebruiken tijdens je opleiding.
- Persoonlijke coach: Als er behoefte is kan de opleiding worden uitgebreid met ondersteuning van een persoonlijke coach.
- Netwerk: Bouw tijdens je opleiding aan een breed netwerk van ondernemers en andere specialisten op tal van gebieden.
KORTING VOOR BOVAG-LEDEN
BOVAG-leden ontvangen €500 korting met vouchercode BOVAG500. Vul de code tijdens het afrekenen in de winkelwagen, bij Stap 3. Betaalwijze.