EV/BEV/FEV! Afkortingen die we allemaal wel eens voorbij zien komen. Net zoals FCEV/HEV/PHEV. Inderdaad afkortingen van de verschillende soorten elektrische voertuigen die we inmiddels kennen. Handig die afkortingen, in video’s, artikelen en trainingen! Hoef je ze niet elke keer voluit te schrijven.
Inmiddels hebben we meerdere Elektrische Voertuigen in de branche, waar vaak verschillende afkortingen voor gebruikt worden. Om hier duidelijkheid in aan te brengen zetten we hieronder de verschillende typen voertuigen met elektrische aandrijving en de afkortingen even op een rijtje.
Je kennis van EV’s vergroten? Bekijk dan gelijk ons aanbod voor EV trainingen!
Afkorting |
Engelse betekenis |
Nederlandse betekenis |
EV |
Electric Vehicle |
Elektrisch voertuig |
BEV |
Battery Electric Vehicle |
Batterij Elektrisch Voertuig |
FEV |
Full Electric Vehicle |
Volledig Elektrisch Voertuig |
REEV |
Range Extended Electric Vehicle |
Elektrisch voertuig met Range Extender |
FCEV |
Fuel Cell Electric Vehicle |
Brandstofcel Elektrisch Voertuig (Waterstof auto) |
HEV |
Hybrid Electric Vehicle |
Hybride Elektrisch Voertuig |
MHEV |
Mild Hybrid Electric Vehicle |
Mild Hybride Elektrisch Voertuig |
PHEV |
Plug-In Hybrid Electric Vehicle |
Plug-In Hybride Elektrisch Voertuig |
De afkortingen EV/BEV/FEV (Volledig Elektrisch Voertuig) worden door elkaar gebruikt terwijl met alle drie de afkortingen hetzelfde wordt bedoeld. In alle drie gevallen gaat het om een elektrische auto welke een grote batterij heeft waarin de opgeslagen stroom wordt gebruikt voor de aandrijving van een elektrische motor. Voordeel van de opslag van stroom (energie) in de batterij is de hoge efficiëntie, ongeveer 90% van de opgeslagen energie kan worden gebruikt voor de aandrijving. Om het bereik (range) van een EV te vergroten kan een verbrandingsmotor als generator gebruikt worden om de batterij op te laden. De verbrandingsmotor (Internal Combustion Engine, afgekort ICE) drijft dus niet de wielen aan.
De afkorting FCEV (Brandstofcel Elektrisch Voertuig) heeft ook een elektrische motor voor de aandrijving maar de stroom wordt niet opgeslagen in een grote batterij maar in een tank wordt waterstof opgeslagen. Als er stroom voor de elektromotor nodig is wordt waterstof in een brandstofcel omgezet in elektrische energie en gebruikt voor de aandrijving. Het voordeel hiervan is dat er geen grote zware batterij nodig is, wel zijn enkele tanks nodig voor de opslag van waterstof. Nadeel is de efficiëntie van ongeveer 50% voor de omzetting van waterstof naar elektrische energie en de hoge prijs van waterstof bij het tankstation.
De HEV (Hybride Elektrisch Voertuig) zijn voertuigen met een “normale” benzine- of dieselmotor in combinatie met een elektromotor. De aandrijving van de auto wordt door de benzine- of dieselmotor gedaan, de elektromotor of samen. Een hybride auto heeft naast de elektromotor, ook een batterijpakket waarbij de energie zodra het gaspedaal wordt losgelaten of als er wordt geremd wordt opgeslagen in het batterijpakket. De opgeslagen energie wordt weer gebruikt voor de aandrijving. Voordeel van de hybride auto is een lager brandstofverbruik en er kan 'gewoon' getankt worden bij het tankstation. Milde hybrides kunnen niet door de elektromotor alleen worden aangedreven maar altijd in combinatie met de verbrandingsmotor.
De PHEV (Plug-In Hybride Elektrisch Voertuig) zijn net als hybride auto’s met een “normale” benzine- of dieselmotor in combinatie met een elektromotor uitgevoerd. Ook is een batterijpakket aanwezig waarbij de energie zodra het gaspedaal wordt losgelaten of als er wordt geremd wordt opgeslagen in het batterijpakket. De opgeslagen energie wordt weer gebruikt voor de aandrijving. Het verschil met een hybride auto is dat een Plug-In hybride ook met een stekker elektrisch geladen kan worden. Hierdoor is er nog meer voordeel omdat de energiekosten voor stroom lager zijn dan die van benzine of diesel.