Gebruik van social media in het autobedrijf

Social media is onderdeel geworden van ons leven, maar hoe speel je daar als autobedrijf op in?

Social media is niet meer weg te denken in het autobedrijf. Toch vinden veel autobedrijven het nog spannend om echt in te zetten op social media als communicatie en interactie-kanaal. Wij geven je een aantal tips om als autobedrijf te starten met social media.

Gebruik van social media in het autobedrijf

Social media is niet meer weg te denken uit deze tijd. Nagenoeg iedereen is wel actief op een social media-kanaal, vaak zelfs op meerdere tegelijk. Social media is daarom een prima middel om potentiële en bestaande klanten te bereiken. Ook voor het autobedrijf is het daarom niet meer weg te denken uit de dagelijkse gang van zaken. Of het nu wordt gebruikt om occasions te laten zien, een event te promoten of simpelweg vindbaar te zijn voor nieuwe en bestaande klanten, social media is een belangrijk instrument.

Verschillende mensen, verschillende kanalen

Zoveel mensen, zoveel wensen. Er zijn dan ook heel veel verschillende social media kanalen, ieder voor een bepaalde doelgroep. Voor je gaat inzetten op een bepaald social media kanaal is het daarom belangrijk om na te denken over welk kanaal je gaat inzetten voor jouw bedrijf. Daar waar jouw doelgroep actief is wil jij aanwezig zijn. Platformen als Facebook, Instagram, maar ook Youtube en Whatsapp spreken vaak een specifieke consument aan. Dit kun jij in jouw voordeel gebruiken als jij deze consument op het bewuste platform van de juiste content voorziet.

Creëer betrokkenheid bij jouw autobedrijf

De naam social media zegt het stiekem al, social media zijn vooral bedoeld als een sociaal medium. Dit geldt voor interactie tussen personen, maar ook zeker tussen consumenten en bedrijven. Maak als autobedrijf gebruik van social media om in contact te komen en te blijven met bestaande en potentiële klanten. Dit betekent uiteraard dat er vanuit het autobedrijf content geplaatst wordt maar daar blijft het niet bij. Probeer met deze content ook betrokkenheid met jouw bedrijf te creëren. Je bouwt als het ware een band op met je volgers. Deze ‘engagement’ bereik je bijvoorbeeld door gebruik van beeld of video. Ook kun je door middel van een poll een mening vragen om meer betrokkenheid te creëren.

Vliegende start op social media voor jouw autobedrijf

Ondanks dat social media al helemaal ingeburgerd is vinden veel autobedrijven het moeilijk om te starten met social media. Om toch een goede start te maken of de social media activiteiten uit te breiden geven we een aantal tips:

1. Blijf authentiek

Doe jezelf of je bedrijf niet anders voor dan je bent. Blijf dicht bij de kernwaarden zoals die in het bedrijf gevoerd worden.

2. Houd het behapbaar

Social media wordt vaak snel en vluchtig bekeken. Houdt de boodschap of post daarom kort en bondig. Probeer te prikkelen met foto of video maar beperk de lengte en tekst zodat het snel “geconsumeerd” kan worden

3. Maak gebruik van reacties of reviews

Het verzamelen van reviews en interactie met je bedrijf is een belangrijk deel van social media. Maak hier gebruik van om positieve reviews en ambassadeurs voor je bedrijf te verzamelen. Reageer echter ook altijd op klachten of negatieve reacties. Dit is een uitgelezen mogelijkheid om een slechte ervaring om te buigen en consumenten te laten zien dat klachten serieus worden genomen.

4. Laat je inspireren

Inspiratie voor het maken van content of het regelmatig plaatsen van berichten wordt vaak aangevoerd als struikelblok. Laat je daarom inspireren door wat andere bedrijven doen. Deze inspiratie vind je overal, zowel binnen als buiten de branche.

5. Ga het gewoon doen

Het beste advies wat wij kunnen geven is simpelweg te starten met social media! Door berichten te plaatsen en de interactie te monitoren krijg je gaandeweg inzicht in wat jouw doelgroep en volgers aanspreekt. Zo aldoende jouw netwerk uitbreiden en je bedrijf bij een groter publiek onder de aandacht brengen.

Alles over social media voor jouw autobedrijf

Wil je alles weten over het gebruik van social media in het autobedrijf? Kies dan voor de module Social Media van Automotive Marketing Professionals. Deze module is onderdeel van dé online marketing opleiding voor de autobranche!