Optimaliseer je pagina’s met onderwerpen in plaats van zoektermen Optimaliseer je pagina’s met onderwerpen in plaats van (exacte) zoektermen

"Keyword stuffing" behoort definitief tot het verleden, maar hoe optimaliseer je pagina's dan wel?

Het overmatig gebruik van keywords is al enige tijd not done voor Google. Relevantie hangt voor Google allang niet meer af van de regelmaat waarmee het keyword gebruikt wordt. De hoeveelheid relevante informatie voor de gebruiker staat centraal, maar hoe zorg jij dat jouw pagina's als relevant gezien worden?

Hoe bepaal je als zoekmachine welke pagina bovenaan komt te staan? Google deed dit lange tijd voornamelijk op basis van exacte zoektermen. Want als een bepaald zoekwoord vaak terugkomt op een pagina, dan moet die pagina wel bijzonder relevant zijn. Dat was althans de redenatie. Keyword stuffing was geboren. De exacte zoekterm moest overal op de pagina terugkomen. In de meta-title, H1, alle H2’s, alle H3’s en meerdere keren in de tekst. Dus geen meervoud of een andere volgorde van woorden. Wilde je ook op de meervoudsvorm vindbaar zijn? Dan maakte je daar een aparte tekst voor. Als je vindbaar wilde worden op opel karl private lease, dan schreef je daarnaast ook aparte teksten voor de volgende zoektermen:

  • private lease opel karl
  • opel karl private leasen
  • private lease een opel karl

Het algoritme van Google wordt gelukkig steeds beter in het begrijpen van zoekopdrachten. Teksten schrijven op bovenstaande manier, heeft geen enkele zin meer. Sterker nog, je website presteert slechter wanneer je je teksten op deze manier schrijft. Dit is geen nieuwe ontwikkeling, maar speelt al jaren. ook in de praktijk zie je dat terug. Tegenwoordig kun je ook prima scoren, wanneer je de exacte zoekterm niet of nauwelijks terug laat komen in je teksten. Google kijkt namelijk niet meer naar de zoekopdracht zelf, maar naar de vraag áchter de zoekopdracht. Vervolgens kijkt de zoekmachine welke websites deze vraag het beste beantwoorden. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld.

Een voorbeeld

Zoek in Google op “opel karl private lease” en klik het eerste organische resultaat aan (ANWB). Hoe vaak zie je de exacte zoekterm in de tekst terug? Geen enkele keer. En toch scoort de ANWB bijzonder goed op deze zoekopdracht. Natuurlijk heeft dit ook te maken met de autoriteit die de ANWB heeft. Maar het komt ook doordat de ANWB antwoord geeft op de vraag. Pak de pagina er nog maar eens bij en kijk welke informatie je allemaal over de Opel Karl vindt:

  • Rekentool
  • Ervaringen van berijders
  • Autospecifieke informatie
  • Inbegrepen kosten
  • Uitvoeringen van de auto
  • Specificaties & uitrusting
  • Autotest
  • Voordelen van private lease

Kortom: alles wat je over de auto en private lease zou willen weten, vind je op deze pagina.

En nu in de praktijk

Gebruik deze informatie om je eigen pagina’s te beoordelen. Geef je alle benodigde informatie of zijn er zaken die missen? Vul waar nodig de pagina aan, maar doe niet teveel je best op de zoektermen. Die verwerk je eigenlijk automatisch al in je tekst. Hoe kun je immers een tekst over private lease schrijven, zonder de woorden private lease (en andere relevante woorden) te gebruiken? Lees na het aanpassen van de pagina, de hele tekst door. Merk je toch dat de pagina geoptimaliseerd is voor Google? Pas hem dan aan. Leest de tekst natuurlijk, dan zit je goed.

Meer weten over SEO?

Wil je de fijne kneepjes van het optimalisatie-vak onder knie krijgen? Schrijf je dan snel in voor de AMP-module SEO!