3 CRO tools die je moet kennen

Zelf aan de slag met conversie-optimalisatie? Deze tools moet je kennen!

Aan de slag gaan met conversie optimalisatie is niet eenvoudig. Tools kunnen je hier heel goed bij helpen, maar welke dan precies? Wij helpen een keuze te maken in een schijnbaar oneindig aanbod in tools en hulpmiddelen.

Wanneer je met conversie optimalisatie aan de slag gaat, is het belangrijk om de juiste tool te kiezen. Tegenwoordig zijn er zoveel tools beschikbaar, dat het misschien een hele opgave lijkt om de juiste te kiezen.

Om het je makkelijker te maken, beschrijven we er een paar hieronder. Geen eindeloze lijst met tientallen tools, maar een overzicht met 3 CRO-tools. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om te kiezen.

1. Hotjar

Hotjar maakt het begrijpen van je bezoekers visueel. Dat is hoe je Hotjar het beste in 1 zin omschrijft. Deze tool is onder te verdelen in 3 onderdelen: heatmaps, recordings en conversion funnels.

Een heatmap laat zien waar op je pagina het meeste wordt geklikt. De kleuren lopen van lichtblauw naar donkerrood. Hoe donkerder rood, hoe meer er op die plek geklikt wordt.

Met recordings kijk je naar opnames van je bezoekers. Je ziet precies wat ze gedaan hebben. Hoe ze met hun muis over de pagina zijn gegaan, hoe ze op en neer gescrold hebben en meer.

Met conversion funnels zie je precies hoeveel mensen door je funnel zijn gegaan, en op welk moment ze zijn afgehaakt. Naast bovenstaande mogelijkheden, kun je met Hotjar ook enquêtes houden.

Prijs: vanaf 89 euro per maand

Bekijk alle features van Hotjar

2. VWO

Gemak. Dat is hoe je VWO in 1 woord omschrijft. Door middel van drag and drop pas je gemakkelijk elementen aan op je pagina. Verschuif je een button? Dan wijzigen de elementen daaromheen ook direct mee, zodat de pagina overzichtelijk blijft.

Ook zaken als achtergrondkleuren en lettertypes zijn gemakkelijk te wijzigen.

Ben je wat technischer? VWO beschikt ook over een HTML en JavaScript editor, bedoeld voor de meer ingrijpende wijzigingen.

Naast een gemakkelijke A/B-testing tool, beschikt VWO ook over heatmaps. Een heatmap laat zien waar je bezoekers met hun muis zitten. Over het algemeen komen deze muisbewegingen overeen met de bewegingen van de ogen.

Je krijgt hiermee inzicht in welke onderdelen bezoekers wel en niet bekijken. Dit is nog maar een deel van wat je met VWO kunt. Zo kun je ook specifieke tests doen voor mobiele bezoekers en bezoekers van je app.

Prijs: vanaf 199 dollar per maand

Bekijk alle features van VWO

3. Google Optimize

Google Optimize is misschien wel de beste tool als je voor het eerst met conversie optimalisatie aan de slag gaat. Deze tool is namelijk gratis. Er is ook een betaalde variant (Optimize 360) die meer mogelijkheden biedt, maar als beginner heb je die zeker niet nodig.

Ook Google Optimize werkt door middel van drag and drop. De flexibiliteit is echter wel stukken minder dan bij VWO. Je zal iets meer moeite moeten doen om de pagina netjes te houden.

Toch is Google Optimize ideaal voor iedereen die wil starten met A/B-testen. Het werkt simpel, en is gemakkelijk te koppelen met Google Analytics.

Prijzen: gratis. Prijs Optimize 360 alleen op aanvraag

Bekijk alle features van Google Optimize

 

Meer weten over conversie-optimalisatie?

Wil je dieper ingaan op conversie-optimalisatie en leren werken tools zoals bovenstaande? Schrijf je dan snel in voor de AMP-module conversie-optimalisatie!