"Als je serieus wilt keuren moet je serieus met vakkennis omgaan"

APK-keurmeester b.d. Arnold Blenke over 37 jaar keurmeesterschap

Arnold Blenke werkte meer dan 37 jaar als APK-keurmeester. Sinds 1 januari 2023 is hij APK-keurmeester b.d. (buiten dienst). Vanaf de invoering van de APK 2 tot het aflopen van zijn bevoegdheidserkenning maakte hij alle kleine en grote veranderingen rondom de APK mee. Wat is de belangrijkste les die hij in al die jaren heeft geleerd? “Als je serieus wilt keuren, moet je je vakkennis bijhouden.”


"Een auto grondig nalopen op alle belangrijke veiligheidseisen vind ik het leukste om te doen."

Naam Arnold Blenke
Functie Zelfstandig ondernemer
Bedrijf Autobedrijf Blenko in Hengelo

Na de vierjarige opleiding Autotechniek van de Ambachtsschool werkt Arnold Blenke (76) bij verschillende merkdealerbedrijven. Met de oprichting van Autobedrijf Blenke in Hengelo (Ov.) in 1996 gaat hij aan de slag als zelfstandig ondernemer. Inmiddels heeft hij het bedrijf overgedragen aan Patrick Roelink en doet hij zijn best om te stoppen met werken. In zijn vrije tijd blijft Arnold bezig met techniek. “Ik sleutel en poets graag aan mijn BMW-motorfietsen uit 1938 en 1966. Er valt niets aan te keuren maar ik houd ze goed bij. Veiligheid voor alles.”

In welk jaar ben je APK-keurmeester geworden?

“Ik ben APK-keurmeester geworden in het jaar dat de APK 2 werd ingevoerd. Dat was in 1985. In die tijd werkte ik bij een grote BMW-merkdealer in Twente. Mijn werkgever wilde graag dat ik de papieren zou halen. Ik wilde het zelf ook. Ik heb het altijd leuk gevonden om nieuwe dingen te doen en om nieuwe dingen te leren. APK-keurmeester worden zag ik als een kans om te groeien in mijn vak. Het is een vorm van jezelf specialiseren.”

Wat zijn de grootste verschillen tussen de APK toen en de APK nu?

“In het begin was de APK vooral een veiligheidskeuring. De meeste auto’s werden afgekeurd op roest. Door de jaren heen zijn de APK-regels uitgebreider, nauwkeuriger en strenger geworden. Auto’s zijn technisch veranderd waardoor het keuren is veranderd. Milieu is tegenwoordig net zo belangrijk als veiligheid. Een ander verschil met vroeger is dat je voor de APK veel meer meetapparatuur nodig hebt. Dat begon met de viergastester. Later kwamen de remmentestbank en de deeltjesteller. Als APK-keurmeester moet je steeds meer weten. Je moet alles weten van de nieuwste APK-regels, de nieuwste autotechniek en de nieuwste meetmiddelen. En je moet meegaan met de digitalisering van de examens.”

De APK levert weleens discussie op. Hoe ga je daar als APK-keurmeester mee om?

“De APK is een wettelijke taak. Die moet je als autobedrijf en als keurmeester serieus uitvoeren. Daar hoort goede vakkennis bij. Sinds 1985 heb ik elke twee jaar mijn bevoegdheidsverlenging gehaald. De APK-trainingen deed ik in het begin bij Stichting VAM. Later werd dat Innovam. Als je een auto afkeurt, moet je de klant duidelijk kunnen uitleggen waarom de auto is afgekeurd. Met een steekproefcontroleur zijn discussies altijd inhoudelijk. Een kapot lampje kan iedereen beoordelen. Een remkracht- of roestberekening maken is veel lastiger. Als je tijdens een steekproef hoort dat je je werk als keurmeester goed hebt gedaan, dan is dat altijd leuk om te horen.”

Wat vind je het leukste van de APK? Ga je het keuren missen?

“Een auto grondig nalopen op alle belangrijke veiligheidseisen vind ik het leukste om te doen. De APK blijft een momentopname, maar als een klant na de keuring weer met een veilige auto op weg gaat, geeft dat mij een goed gevoel. Onderhoud, reparatie en keuren is voor mij meer dan alleen werk. Het is ook mijn hobby. Ik was als jonge jongen geïnteresseerd in techniek en dat ben ik altijd gebleven. Ook nu ik officieel geen APK-keurmeester meer ben, blijf ik er mee bezig.”

"Goede vakkennis is onmisbaar"

De beste APK-trainingen vind je altijd bij Innovam

Bekijk onze APK-trainingen